Liczba osób kupujących w sieci nieustannie rośnie. Coraz więcej jest również sklepów internetowych oraz przedsiębiorców oferujących za pośrednictwem sieci swoje usługi. Tradycyjne zakupy odchodzą w przeszłość. Oczywiście bardzo powoli i stopniowo, ale zmian trudno nie zauważyć, a tym bardziej trudno je powstrzymać. Handel w sieci to tendencja, od której nie uciekniemy.
Handel w sieci jako pomysł na własny biznes
Handel w Internecie może okazać się świetnym pomysłem na własną działalność gospodarczą. Wymaga jednak właściwego przygotowania. Konieczne jest wybranie odpowiedniego asortymentu, przeprowadzenie analizy rynku oraz stworzenie długofalowego biznesplanu. Niezwykle ważne jest wybranie właściwej grupy docelowej, do której przede wszystkim skierujemy naszą ofertę. Tylko wówczas można myśleć o sukcesie.
Internet to dosyć specyficzna przestrzeń, rządząca się własnymi prawami. Osoba, która planuje zająć się handlem w sieci powinna poznać wszelkie niuanse, aby w tej przestrzeni czuć się swobodnie. Dobrze jest również wybrać taki rodzaj działalności, który będzie odpowiadał naszemu wykształceniu, zawodowemu doświadczeniu oraz posiadanej wiedzy. Dla przykładu osoba będąca filologiem prędzej założy księgarnię, niż sklep z artykułami motoryzacyjnymi.
Założenie sklepu internetowego wiąże się ponadto z szeregiem formalności. Należy do nich między innymi rejestracja działalności gospodarczej, zadbanie o numer REGON i NIP, założenie firmowego konta bankowego oraz zgłoszenie ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego. Po założeniu działalności należy zadbać o rzetelne i ciekawe opisy towarów lub usług.
Typy handlu internetowego
Wyróżniamy kilka rodzajów handlu internetowego. Najbardziej popularny jest handel bezpośredni. W tym przypadku cała transakcja dokonywana jest za pośrednictwem sieci. Dotyczy to nie tylko złożenia zamówienia i dokonania płatności, ale również dostawy towaru. W handlu pośrednim z kolei przez Internet wyszukuje się towary i usługi oraz przesyła dokumenty i płatności, a dostawa odbywa się w tradycyjny, bezpośredni sposób. Istnieją również formy hybrydowe stanowiące połączenie dwóch wymienionych modeli handlu elektronicznego. Handel w sieci może także odbywać się między konsumentami (consumer-to-consumer), a także między firmami (busines-to-busines.